Alimentatia in timpul sarcinii

alimentatie sarcina

 

Preocuparea pentru un stil de viatat sanatos, care sa asigure aportul necesar de nutrienti, atat pentru mama, cat si pentru fat, creste, asa cum este de asteptat, odata cu sarcina. Fie ca stim deja ce trebuie sa mancam, fie ca ne consultam cu medicul specialist, iata cateva sfaturi utile:

Evita branza moale. Bucura-te de parmezanul pe paste, dar evita sosul de branza. Branza moale, facuta cu lapte nepasteurizat, poate contine bacteria Listeria, care poate fi periculoasa sau chiar poate sa puna in pericol viata ta si a copilului. Este bine sa eviti: branza brie, Camembert, feta, branza mucegaita, queso blanco, queso fresco si panela, dar le poti consuma atunci cand eticheta iti arata ca sunt pasteurizate. Daca nu esti sigura sau iei masa in oras, este mai bine sa intrebi inainte sa mananci.

Nu consuma carnea in sange. Acum este timpul sa-ti comanzi toate tipurile de fripturi si burgeri gatite bine. Carnea cruda sau in sange poate contine toxoplasma si alte bacterii. Cand vrei sa mananci in oras, fii sigura ca friptura pe care o mananci este fierbinte si gatita temeinic. Acasa, temperatura la care ar trebui sa fie gatite bucatile de carne este de 70°C pentru carnea tocata, ca cea din hamburger, si pentru pieptul de pui.

Fii atenta la sucul de fructe proaspat! Este posibil ca sucul proaspat stors in restaurante, baruri sau standuri de suc sa nu fie pasteurizat, astfel incat sa te poata proteja impotriva Salmonellei sau bacteriei E-coli. In unele piete se vinde suc crud, nepasteurizat, in recipiente frigorifice, asa ca citeste eticheta si fereste-te! Femeile insarcinate ar trebui sa aleaga numai suc pasteurizat. De asemenea, sucul din cutii sau sticle, din supermarket, este sigur.

La revedere, Sushi! Ne pare rau, fane ale sushi-ului, dar este momentul sa faceti o pauza de 9 luni de la aceasta amenintare. Desi fructele de mare sunt o sursa buna de proteine, cele crude pot fi o sursa de paraziti daunatori si bacterii. Autoritatile in domeniu le recomanda femeilor insarcinate sa manance peste si alte tipuri de fructe de mare doar daca au fost gatite suficient.

Aluat de prajituri crud. Atunci cand gatesti prajituri, ai putea fi tentata sa iti arunci o bucata de aluat crud in gura. Dar daca aluatul contine oua crude, chiar si o cantitate foarte mica vine cu un risc. Autoritatile in domeniu estimeaza ca unul din 20.000 de oua este atins de Salmonella. Pentru a fi sigura, rezista tentatiei de a gusta aluat necopt sau umplutura facuta cu oua crude. Vestea buna: aluatul de prajituri congelat, cumparat din magazin, este sigur pentru consum.

Sos Caesar facut in casa. Ouale crude sunt, de asemenea, folosite in multe sosuri facute in casa, cum ar fi:

  • Sos pentru salata Caesar
  • Sos Olandez
  • Maioneza

Alege versiunile cumparate din magazin, care sunt facute cu oua pasteurizate.

Tiramisu facut in casa. Foarte multe tipuri de desert facut in casa, incluzand mousse, meringue sau tiramisu, contin, de asemenea, oua crude. Daca nu te satisface o versiune cumparata din magazin, exista un mod sigur de pregatire a retetei tale preferate. Unele supermarketuri vand oua pasteurizate, care pot fi mancate crude. Asigura-te ca eticheta de pe oua precizeaza clar cuvantul pasteurizat.

Carne de pasare proaspata, cu umplutura. Un pui sau curcan umplut ofera o posibilitate de salvare atunci cand esti presat de timp. Dar sucul de la carnea proaspata, cruda, se poate amesteca cu aceasta umplutura si sa creeze un loc ideal pentru dezvoltarea de bacterii. Gatitul ofera, de obicei, protectie, dar sarcina ingreuneaza combaterea infectiilor. O alternativa sigura este achizitionarea puiului sau curcanului umplut congelat. Asigura-te, insa, ca il gatesti de cand este congelat – nu-l lasa sa se dezghete! Temperatura pulpelor ar trebui sa atinga 82 de grade Celsius.

Peste cu mercur. Pestele este bun pentru tine si pentru copil, dar fa alegeri inteligente legate de pestele pe care il mananci. Pestele-spada, macroul regal si rechinul contin un nivel ridicat de metilmercur. Acest metal poate dauna bebelusului tau. Este sigur sa mananci pana la 340 de grame de fructe de mare pe saptamana, asa ca alege pesti cu continut scazut in mercur: somn, somon, cod si ton slab la conserva. Daca iti place tonul alb, limiteaza-te la 170 de grame pe saptamana. Consulta-ti doctorul inainte de a consuma ulei de peste sau alte suplimente pe durata sarcinii.

Mezeluri. Spre deosebire de multi alti germeni transmisi prin mancare, Listeria se poate dezvolta la temperaturi scazute in frigiderul tau. Din acest motiv, ar trebui sa eviti mezelurile perisabile, ce nu necesita gatire, precum produsele feliate sau crenvurstii pe durata sarcinii. Este sigur sa consumi astfel de mancare daca o incalzesti bine si le mananci imediat dupa aceea.

Pateuri si carne la conserva. Pateurile contin carne perisabila, asa ca pot gazdui si ele Listeria. Mentinerea temperaturii frigiderului tau la sau sub 4 grade Celsius va incetini dezvoltarea acestei bacterii, dar nu o va impiedica definitiv. Deoarece femeile insarcinate sunt vulnerabile, mai ales la Listeria, cel mai sigur este sa se evite toate pateurile. Carnea la conserva este ok – desi nu tocmai sanatoasa – pe durata sarcinii.

Fructe si legume nespalate. Acum este timpul sa consumati cat mai multe fructe si legume! Doar asigura-te ca le speli bine. Un parazit numit toxoplasma poate trai pe fructe si legume nespalate. Provoaca o boala numita toxoplasmoza, ce poate fi foarte periculoasa pentru bebelusul tau. Nu folosi sapun in procesul spalarii. Freaca, in schimb, suprafata fructelor sau a legumelor cu o periuta mica. Indeparteaza zonele batute, deoarece pot adaposti bacterii. Pentru a evita Listeria, periaza si usuca suprafata cojii pepenului galben inainte de a-l felia.

Radacini crude. Nu manca radacini crude, incluzand lucerna, trifoi sau ridiche. Bacteriile pot ajunge in seminte inainte ca radacina sa inceapa sa creasca, iar acesti germeni sunt aproape imposibil de indepartat. Verifica sandvisurile gata ambalate sa nu contina radacini crude. Acasa, gateste radacinile bine, pentru a elimina bacteriile.

Fructe de mare afumate. Cand esti insacinata, este foarte bine sa eviti pestele afumat. Precum toate tipurile de mezel, fructele de mare afumate sunt vulnerabile in ceea ce priveste Listeria. Sunt incluse somonul afumat, dar si pastravul, pestele alb, codul, tonul si macroul afumat. Este sigur sa folosesti fructe de mare afumate in mancaruri gatite.

Scoicile crude. Scoicile crude constituie una din cauzele principale ale bolilor cauzate de fructele de mare. Vinovatii includ paraziti si bacterii care nu se gasesc in mod normal in fructele de mare gatite. Totusi, daca gatesti foarte bine scoicile, se pot manca pe durata sarcinii. Gateste scoicile, stridiile si midiile pana ce se desfac cochiliile. Daca vreuna nu se deschide, arunc-o.

Peste din ape locale. Atata timp cat nu stii sigur daca raurile, golfurile sau lacurile locale sunt nepoluate, evita sa mananci peste prins de tine. Unele lacuri si rauri sunt contaminate cu chimicale, iar pestii pot fi afectati.

Mancare de la altii. Probabil ca nu vrei sa iti insulti prietenii refuzand mancare de la ei. Dar exista motive de ingrijorare daca mancarea este tinuta in afara frigiderului, prea mult timp. Respecta regula de doua ore: nu manca nimic ce a stat mai mult de doua ore la temperatura camerei. Cand temperatura este de 30 de grade Celsius, limita ar trebui sa fie de o ora.

Lapte nepasteurizat. Te-ai gandit vreodata sa vizitezi o ferma si sa gusti lapte proaspat de vaca? Ei bine, mai asteapta. Laptele proaspat muls nu a trecut prin procesul de pasteurizare care il protejeaza de Listeria. Acesta poate fi periculos pentru tine si pentru bebelusul tau. Cumpara lapte, branza sau produse lactate numai daca pe eticheta scrie ca sunt pasteurizate.

Cafeina. Cercetarile arata ca o cantitate moderata de cafeina este sigura pe durata sarcinii. Dar cercetatorii inca dezbat daca o cantitate mai mare de cafeina poate creste riscul de avort. “The March of Dimes” recomanda femeilor insarcinate sau care incearca sa aiba o sarcina sa diminueze consumul de cafeina la 200 de miligrame pe zi. Asta inseamna o cana de 350 de mililitri de cafea. Dar aminteste-ti – cafeina se gaseste si in suc, ceai, ciocolata si in multe bauturi energizante.

Alcoolul. Stii deja ca bautul alcoolului in mod constant, in timpul sarcinii, poate afecta dezvoltarea bebelusului. Ceea ce probabil nu stii este ca pana si consumul de cantitati mici de alcool poate fi daunator. Nicio cantitate de bautura nu s-a gasit a fi benefica in timpul sarcinii, asa ca este cel mai bine sa eviti orice tip de alcool. Asta include vin, bere, racoritoare alcoolizate si lichiorul de oua, ce contine alcool si oua crude.

Mancarea la pachet. Daca nu mergi direct acasa de la restaurant, nu cere mancare la pachet. Interiorul masinii tale se poate incalzi rapid, permitand bacteriilor sa se multiplice. Daca totusi iei mancare la pachet, pune-o in frigider la maximum doua ore de cand a fost pregatita.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
19 days ago

O ce ma bucur pentru listuta de mai sus! Lucerna, sub forma de pulbere este indicat in sarcina?

Admin
17 days ago
Reply to  lucerna

Buna ziua. In ceea ce priveste automedicatia si administrarea suplimentelor alimentare in timpul sarcinii va recomandam sa discutati cu medicul curant. Daca doriti o consultatie de specialitate, in clinica noastra va sta la dispozitie Dr. Cristina Toader, un medic nutritionist. Detalii si programari la 0733.550.055.